Pussy Riot-idiot

 FELAKTIGT FÄNGSLADE RYSKA FLICKOR.
Jag tappar besinningen när hon slutligen vrålar till mig i megafonen ”Jaså, du bryr dig inte om demokrati!”. Jag vänder mig om och svarar surt ”Skit på dig!” och vandrar vidare. Det här hände utanför ryska ambassaden i Stockholm på lördagseftermiddagen. En halvtimme tidigare hade jag passerat ambassaden på väg till Vivo för att helghandla och undrat vad som var på gång när jag såg den vit-blå-gula polisbilen stå parkerad framför det galleromgärdade ambassadområdet. Men jag såg direkt en dam, i klädseln förvirrande lik en uteliggare, som höll en megafon i handen där hon stod alldeles ensam i hörnet vid ett träd i den intilliggande parken. När hon såg mig lyfte hon megafonen och jag stannade för att höra vad det var fråga om. Hon gapade i megafonen och det var lite svårt att uppfatta alla orden, men det var något om ”protest mot Putin och Ryssland” och om ”tjejerna i Pussy Riot”. ”Var med och protestera”, skrek hon till mig där hon stod i all sin ensamhet. Bra att de protesterar mot att Ryssland felaktigt fängslat de tre tjejerna i Pussy Riot, tänkte jag och lunkade vidare mot Vivo.
     När jag så kom med händerna fulla med matkassar stannade jag inte vid megafondamen. Däremot lyfte hon megafonen och började uppmana mig att vara med på protesten som skulle börja exakt en halvtimme senare. Blir inte mycket till protest, tänkte jag eftersom bara tre andra personer hade slutit upp där vid trädet. Kanske var det den vetskapen som fick damen att på något sätt tappa fattningen och aggressivt börja anklaga mig för att vara motståndare mot demokrati – i hopp om att få ännu en demonstrant att ställa upp i hennes skara. Jag observerade i ögonvrån att polisbilen var borta, poliserna hade väl också förstått att det här blir nog inget upplopp.
     Klart jag blev förbannad. Jag är en stark värnare om demokrati och jag gick i mitt första demonstrationståg redan på 1950-talet när jag var sex år, stolt paraderande bredvid morfar – den gamle fackföreningskämpen och så grå som en gråsosse någonsin varit. Kanske jag borde förklarat detta för damen i stället för mitt rätt tunna ”Skit på dig”, men ibland orkar man bara inte.
Pussy Riot, protest, polis, Ryssland, Putin