Amatörernas festkväll

 PARTY I HÄVERÖDAL.
Jag skiter i "Grevinnan och betjänten" på SVT och jag skiter i Jan Malmsjös deklamerande av Alfred Tennysons ”Nyårsklockan” från Skansen vid 12-slaget (tacka vet jag förresten Georg Rydeberg som var den förste att börja traditionen med uppläsning i direktsänd TV 1977). Jag skiter definitivt i att gå ut på krogen för att fira nyår. Det har jag nästan alltid gjort. Låt amatörfestarna gå ut och fira, det är inget för mig.
     Jag har faktiskt gjort ett par undantag genom åren. Första gången, i början av 1980-talet, var när Exfrun och jag bodde i Falun och vi firade på Grand Hotel i Dalarnas huvudstad (enligt faluborna själva vill säga). Det var faktiskt rätt kul. Två starka minnen har jag av den kvällen: Det första var när jag var uppe på dansgolvet och alla helt plötsligt började dansa ”Fågeldansen”, inklusive alla konstiga steg. Jag bara stod där, jag hade faktiskt aldrig sett ”Fågeldansen” på TV, men det hade tydligen alla andra gjort. Det andra minnet var den där underbart sexiga bruden som bjöd mig på whisky när jag på småtimmarna satt i baren och klinkade på pianot. Hon visade, genom att dra upp kjolen, att hon hade äkta strumpebandshållare och hade det inte varit för exfrun hade natten kunnat sluta på ett helt annat sätt.
     Andra nyårsfesten på lokal var faktiskt häromåret på Hotell Ferrum i Kiruna. Där var bara packade ungdomar, så vi (Gumman och jag, Barnskötaren med maken Vägarbetaren) tog oss ned till Mommas krog i stället där vi festade med någorlunda jämnåriga. Gumman blev förresten uppvaktad av en same, som jojkade en kärlekssång i hennes ena öra. Så kan det gå när man besöker Lappland.
     Annars har vi firat nyår hemma eller hos kompisar. I lugn och ro, med god mat och bra musik. I år går vi ifrån detta. Vi ska fira på hotell i Häverödal, strax utanför Hallstavik. Gumman och jag upptäckte detta lilla Fawlty Towers-liknande hotell i somras när vi sov över efter att ha sett en hemmamatch med Rospiggarna och har lockat med oss fem andra par som vill göra något annorlunda. Så vi proffsfestare väljer i år trots allt att fira på lokal, fast det blir ju ganska intimt ändå.
nyår, Jan Malmsjö, George Rydeberg