Att göra-lista 2013

 SPRUCKNA LÖFTEN.
Jag har aldrig varit särskilt bra på nyårslöften. Det där med att lova att börja motionera regelbundet, banta, sluta röka eller dra ned på spriten har inte varit min grej. Andra håller ju på med sådana löften har jag förstått. Och det sägs att träningslokalerna aldrig är så fulla som de två första veckorna i januari. Men sedan går det förstås utför; gymmen blir allt glesare och glesare på folk, den första ciggen tas vid en fest den där helgen i januari efter årets första löning, natten avslutas med den vanliga sängfösaren – ett stort glas whisky tillsammans med en näve kaloristinna jordnötter.
     En nyårsafton bestämde vi i familjen att vi skulle tala om vad vi personligen skulle satsa på. Ska inte du satsa på att ha lite mer egen tid? föreslog Gumman mig. Jag vet inte om det var av omtanke om mig eller om hon ville slippa se mig så mycket, men sanningen var då (och är fortfarande förresten) att hon var/är bättre på att hitta på grejer på sin fritid. Sant var också att jag ägnade lite väl mycket tid hemma (det här var när Döttrarna fortfarande var små, sådär 10–12 år). Jag tyckte det var en bra idé, även om det senare visade sig att jag ändå inte hittade på så mycket. Jag gick i alla fall en nybörjarkurs i munspel (som inte ledde till någon fortsättning) och drog ut till stugan själv några helger. Bra så. Vad jag ska hitta på 2013 har jag egentligen ingen aning om. Ska väl vara det vanliga kanske: jobba mindre, dricka mindre och satsa mer på en aktiv fritid. Men ta det absolut inte som ett nyårslöfte!
nyår, löfte, banta, röka