Homo i Tanto

 
STOLT LOGO TYP.
I dag börjar Stockholm Pride 2012. Varje år lyckas jag missa paraden och det vet jag att jag kommer att göra i år igen på grund av att jag inte är i stan då. Har ju tidigare sett på TV som visat denna parad som är full av glada, färgsprakande och sexigt klädda människor ur alla hbtq-slag. I år flyttar Pridefestivalens huvudområde tillbaka till Tantolunden på Söder. Det är bra, det behövs ett begränsat område och Tanto är ett härligt grönområde att vistas i.
     Syftet med Stockholm Pride är att arbeta för att stärka hbtq-personers livssituation och rättigheter samt att synliggöra heteronormen och hbtq-personer i samhället i stort. Dessutom är ju den årliga festivalen rena julafton för homosexuella, bisexuella och transpersoner. Och gissa om det blir en glädjens fest! Här kan även straighta gubbar som jag och mina kompisar vara med. Även om vi deltar för den goda sakens skull, så är vi, med handen på våra hjärtan, mest med någon kväll varje år för en glädjetillställning med dessa generösa människor som till vardags tyvärr känner sig så marginaliserade men som under dessa dagar verkligen blommar ut.
homo, hbtq, pride, tanto, stockholm