Dags för moderatbandy

 GOLF HORROR.
Jaha, nu börjar vissa farbröder i min omgivning snacka om golf igen, nu startar nämligen säsongen snart. Den svenska alltså, en del av farbröderna har redan varit på spanska golfresor flera gånger i vinter. Jag har ett ambivalent förhållande till golf. Och då menar jag långgolf (som alla långgolfspelare blir upprörda över att jag kallar det; för dem heter det enbart golf – och de skiter fullständigt i det som jag kallas kortgolf, ja alltså bangolf).
     Gamla hockeytränaren och numera krönikören och expertkommentatorn Leif Boork föreläste en gång på en konferens på en av mina gamla arbetsplatser och han hånade öppet alla som spelar golf och pekade på de fjantiga skorna som alla golfspelare av någon anledning envisas med att klä sig i. Jag förstod honom till fullo, det är inte för inte som jag och mina kompisar kallade hobbyn för ”moderatbandy”. Men, ändå, jag kan så här när jag själv kommit upp i åren till viss del förstå golfspelarna: de rör sig i det fria, de får lite motion, de har en anledning att åka till södra Spanien under vinterhalvåret, och så är det ju en sysselsättning som har en boll inblandad. Jag har alltid varit intresserad av bollsporter; jag har aktivt spelat och tävlat i både pingis, tennis, badminton och squash.
     Men att kalla golf för ”sport” är jag skeptisk inför. Och att det hamnat som en ny gren i OS är helt obegripligt. Jag håller helt med Expressens Mats Olsson om detta, till skillnad mot Aftonbladets sportkrönikör Lasse Anrell. Men, å andra sidan kanske det är lätt att förstå. Mats Olsson är extremt musikintresserad medan Lasse Anrell mer är inne på blommor och har dessutom skrivit en bok om pelargonier. Say no more.

 

ROCKHISTORIA.
I dag, fast 1958, spelar Eddie Cochran in "Summertime Blues". Värt att uppmärksammas!

Boork, Mats Olsson, Lasse Anrell, OS, golf