Flummössa i snöfall

 MADE IN KRISTIANIA.
Tror jag var den ende som gick omkring med ett leende på läpparna i morse på väg till jobbet. Andra stirrade surt ned på trottoaren eller dolde sig i huvor eller under sönderblåsta paraplyn. Det snöade, det var vitt, jag gillar det. Borta är det gråa, regniga skitvädret som legat som en dyngsur filt över Stockholm de senaste veckorna.
     OK, det är bara noll grader och, ja, det är lite slaskigt och, ja, det är lite väl blåsigt. Men det är betydligt ljusare än det var i går. Och så fick jag för första gången denna vinter ta på mig min hemstickade, svarta mössa med tofs och en kapsejsad röd stjärna. Den köpte Gumman till mig för ett år sedan när hon och väninnorna var i Köpenhamn; hon köpte den i flumkollektivet Kristiania – inte långt från Pusher Street faktiskt. Mössan är inte direkt höjden av perfektion, men den är småknasig; jag gillar den och så värmer den bra. Alltid kan den få någon stressad person jag möter att lyfta blicken och bjuda på ett leende – eller så är det väl någon som svär över den där flumanarkistiske gubbjäveln.
flum, Kristiania, röd stjärna, snö, vinter