Gubbfrukost i Västerås

 UDDA PÅ HOTELL.
Bland alla gubbar som gick fram och tillbaka till frukostbuffén fanns faktiskt en kvinna. Trots att hon hade grå terylenebyxor såg hon rätt ensam ut bland alla manliga grå kostymer, vita och blå skjortor och blåjeans (jag befinner mig faktiskt i Västerås, den gamla industristaden, så jag gissar att jeansgrabbarna kan vara tekniker som besöker ABB eller Bombardier). Bor på Stadshotellet under några dagar, så kallad tjänsteresa.
     Själv hade jag vid frukosten på mig min lilavitrandiga skjorta löshängd utanpå mina bruna byxor som slutade vid mina nya, mörkbruna kängor med knallröda skosnören. Tyckte att den ensamma damen ett kort ögonblick fastnade vid min uppenbarelse. Kanske kände hon samhörighet. Två personer som stack ut. För henne räckte det tråkigt nog med att hon var av kvinnokön (varför får inte även kvinnor i samma utsträckning som män åka ut på tjänsteresor och bo på hotell?). För mig krävdes mer: en skäggig gubbe med, för sammanhanget, lite udda klädsel.
könsroller, ojämlikhet, hotell ABB