Europeiska påslakan?

 SOVA GOTT?
Påslakan utan hål? Anpassning till övriga Europa? Vad är det egentligen frågan om? Efter nästan fem månader med sommarlakan – alltså ett påslakan utan täcke – plockade jag i går kväll fram täcket från överhyllan i garderoben för att få det lite varmare på nätterna. Det behövs, Gumman och jag sover alltid med öppet fönster och höstkylan har börjat tränga sig in. Gumman gav mig ett påslakan som hon nyligen köpt på Ikea. Jag vände och vred på det och sa till slut att det var något fel på lakanet, jag hittade inga hål där man kunde ta tag i hörnen på täcket och liksom trä på lakanet över täcket. Ja, så som jag alltid gjort sedan påslakanen uppfanns.
     ”Jamen har du inte läst om att Ikea har slutat med påslakan med hål i för något år sedan, de europeiska kunderna vill inte ha hål, de vill inte att täcket ska sticka ut och synas”, sade Gumman som håller sig uppdaterad när det gäller stora frågor som lakan, kändisförhållanden, bantningsdieter och andra livsviktiga saker. Jamen vad f-n, sade jag efter att flera gånger försökt trä på lakanet över täcket. Det är ju p-r-a-k-t-i-s-k-t med hål i lakanet, det är enda sättet att få på lakanet på ett vettigt sätt. Och varför ska vi anpassa oss till övriga européer? Ikea får ju dem att anpassa sig till hyllan Billy och Swedish meatballs i sina restauranger i varje butik, i varje land. Varför kan då inte utlänningarna lära sig att sätta på ett påslakan som vi svenskar gör, på det enda vettiga sättet? Det är dags att starta en konsumentrevolt mot Ikea och protestera mot omvärldens dåliga sovrumsinfluenser på oss svenskar!
Ikea, lakan, sova gott, influenser