Mobbade elever

 SE UPP FÖR FRÖKEN. (cred: HerMelness Speaks)
Rösta på de populäraste eleverna! Det tyckte en lärare på en skola i Emmaboda var en bra idé. De elever som andra elever inte tyckte om fick stjärnor på bänkarna. Skolinspektionen tyckte det här var kränkande särbehandling och kritiserade skolan. Bra initiativ av inspektionen på en rutten idé av läraren. Får mig osökt att tänka på min kompis Jämtland som var lärarassistent på en skola i Östersund. En av de kvinnliga lågstadielärarna roade sig varje morgon med att gå igenom alla ungarnas skolbänkar för att se om det var ordning och reda. Resultatet – glad gubbe på bänken om det var städat och sur gubbe om det var stökigt – mötte så eleverna när de släntrade in i klassrummet på morgnarna. Kul början på dagen att se en sur gubbe, eller hur? Kränkande det också tycker jag.
     Men lärare kan man vänta sig de mesta tokiga infall av, är i alla fall min erfarenhet. I mellanstadiet hade jag Fröken Birgitta som agade oss och Magister Allan som tafsade på tjejerna. I högstadiet hade jag Magister Bengt som hade som sport att göra bort oss osäkra elever så att vi blodröda i ansiktet fick sitta och lyssna på lärarens och klasskamraternas hånskratt. Hoppas dagens ungar i alla fall slipper detta.

 

Mobbing, skolan, kränkande