Fest hela dagen

 LADDAT FÖR PARTY.
Riktigt traditionsenligt Valborgsfirande i Uppsala går till så här: Champagnefrukost (gärna i närheten av slottet och Carolina Redeviva), forsränningen från Haglunds bro i Fyrisån, sillunch med snaps, mösspåtagning och spring i Carolinabacken, gasquer på kvällen eller, om man har möjlighet, valborgsbal på slottet med Allmänna Sången.
     Jag bodde i Uppsala några år på 1980-talet och hängde med i festyran några år. Bara ett år försökte jag klara hela schemat. Champagnefrukosten gick bra, jag överlevde sillunchen och lyckades ta mig till Carolinabacken vid 15-tiden för det traditionella studentspringet. Jag har lite vaga minnesintryck av en massa vithuvuade människor som rusade fram och tillbaka som yra höns. Sedan minns jag inte så mycket mer än att jag blev stödd av ett par kompisar som ledde mig hem, där jag spydde som en kalv och slocknade. Tror att boven i dramat var den där 96-procentiga apoteksspriten som Danderyd hällde upp i snapsglasen på sillunchen.
     Skit samma. Gjort är gjort. Och jag har inte gjort om det. Förresten har jag inte ens tagit studenten. Så jag struntar helt och hållet i de där studentikosa idioterna som festar sig medvetslösa varje Valborg. Fast, de ser ju förstås ut att ha riktigt roligt…
Valborg, Uppsala, champagne, spyor, studenter