Gravid tjej i kläm

 OLYCKA PÅ LINJE 4.
Lång dag i dag. Körde buss, så kallad delad tjänst. Startade 07.06 och slutade 18.28. Ett missöde inträffade. Råkade stänga bussdörrarna så att en Ung kvinna kom i kläm och ramlade på trottoaren. Inte så farligt, trodde jag. Men så märkte jag att hon hade ont. Jag lade i handbromsen och lät passagerarna i bussen vänta medan jag klev av och ledde tjejen till en bänk på hållplatsen. En Kvinnlig medresenär hjälpte till. Jag tror den olycksdrabbade tjejen mest var chockad, men hon var orolig för sin mage. Det var då vi upptäckte att hon var gravid. Helvete också, fostret kan ju vara skadat såg jag att vi tänkte alla tre. Men det hela lugnade sig. Jag lämnade mina uppgifter och bad den gravida kontakta SL (Stockholms lokaltrafik) om det skulle bli några följder för henne från olyckan. Den kvinnliga medresenären lovade att stanna med henne och jag gav båda en klapp och gick på bussen och körde vidare mot Västerbron och Fridhemsplan.
     Tidigare har jag smällt med en bil, ja smällt och smällt. Hon körde in i mig på sidan när jag var på väg ut från en busshållplats. Plåtskador, det är något som händer busschaufförer dagligen. Däremot är det ovanligt med personskador, liksom klämskador i dörrarna. De där dörrarna borde vara sådana som öppnar sig när de känner motstånd, men det gör de inte. De kläms obönhörligt ihop kring den oftast sena och stressade resenären som kastar sig på bussen i sista stund. Hoppas nu bara att den unga gravida tjejen återhämtar sig.
buss, SL, olycka