Cykelkamp mot Mamils

SE UPP FÖR ÄLDRE FARTDÅRAR.
Ja, jävlar, nu har jag tagit upp kampen med Mamils – MiddleAged Men In Lycra. Du vet de där medelåldersmännen som susar omkring i trafiken på väg eller från jobbet, där de ser varje cykeltur som en etapp i Tour de France. Hänsynslösa mot allt och alla, som rödljus och fotgängare, sicksackar de sig fram. Visst, det finns en och annan Mawil också och dessa lycraklädda damer visar samma hänsynslöshet.
     Kampen och kampen, förresten. Gumman och jag köpte var sin cykel i helgen. Jag undvek allt vad racercykel och fånigt smala däck heter och bestämde mig för en Crescent, en klassisk svensk cykel som numera förvisso tillverkas utomlands – men lackeringen och monteringen görs fortfarande i Varberg. Denna robusta Crescent är inte mycket att kämpa med mot fartidioterna. Jag lägger mig så långt åt höger jag kan och koncentrerar mig på att hålla en rak kurs och inte vingla till när jag blir passerad av en alltför närgången Mamil. Jag slipper i alla fall det mest centrala Stockholm city på mina cykelresor till och från jobbet, så jag har trots allt stora förhoppningar om att överleva min senaste motionsvana.
Crescent, fartdårar, Varberg, Stockholm