Miljonär stod för notan

 PENGAR SPELAR ROLL.
– Jag betalar, sade den 55-årige Rektorn till Gumman.
     De är gamla skolkompisar från den Stockholmsförort de båda växte upp i och var ute en kväll för att äta och prata gamla minnen. Gumman sade att hon givetvis skulle betala sin del av middagen med Martini som aperitif, tournedos som huvudrätt, två glas rött och två cappucino på restaurang Himlen, högst upp i den 104 meter höga Skatteskrapan på Götgatan på Söder. Men Rektorn envisades – och avslöjade med ett stort leende till slut anledningen:
     – Jag är ekonomiskt oberoende numera.
     Den jäkeln hade ärvt 18 miljoner kronor av sin pappa, en företagsdoktor som kallades in för att slakta företag och enligt Rektorn hade en hel del fiffel för sig. Som lök på laxen hade pappan ärvt några öar i Stockholms skärgård av sin pappa, alltså Rektorns farfar, som pappan hade sålt tomter på.
     En del är födda med guldsked i munnen. När min pappa dog för 30 år sedan ärvde jag exakt 11 000 kronor. Och när min nu 88-årige mamma dör så får jag vara glad om hon lämnar tillräckligt över för att täcka begravningskostnaderna. Olika falla ödets lotter.
miljonär, orättvisa, ärvde, skolkompisar, fiffel