Inrökt på krogen

NO SMOKING.
I dag, för tio år sedan, gick Folkhälsoinstitutet ut med nyheten att de vill se rökförbud på alla restauranger, barer och kaféer i Sverige. Bra idé, tycker jag. Nuförtiden slipper man stinka som en rökt böckling så fort man bara varit inne och tagit en Guinness på after work. När ungarna var små minns jag att de undrade varför jag luktade så mycket rök när jag fick en välkomstkram när jag kom hem. Det problemet slipper jag nu. Å andra sidan är barnen utflyttade, så problemet är ur världen ändå så att säga.
     Hursomhelst dröjde det till den 1 juni 2005 innan rökförbudet trädde i kraft. Restaurangbranschen hade talat om att det skulle bli kaos när rökarna tvingades gå ut på gatan för att blossa och det skulle bli förlorade intäkter på grund av att rökarna skulle stanna hemma i stället för att överhuvudtaget masa sig i väg till krogen. Så fel de hade. Bara ett år senare rapporterade 16 procent av krögarna att inkomsterna hade ökat och 78 procent att inkomsterna var de samma som före förbudet.
     Jag tycker i alla fall det är ljuvligt att gå på krogen utan rökstanken. Misstänker också kraftigt att servitörerna jublar; de jobbade ju tidigare i rena gaskamrarna – och utan gasmasker. 
rökförbud, rökstank, Folkhälsoinstitutet