Oälskad förälder

BOMB FÖRKLÄDD TILL VIRKAD GRANKULA.
Nej, det finns faktiskt ingen naturlag om att man ska älska sina föräldrar. Och du som genuint tycker illa om din mamma eller pappa ska inte behöva ha dåligt samvete för det. Jag vet av erfarenhet. Jag sade upp min bekantskap med Modern för 10 år sedan. Äldsta brorsan sade upp bekantskapen för över 30 år sedan, Mellanbrorsan för 13 år sedan. Jag ska inte ödsla tid på alla orsaker just här, det får bli någon annan gång.
     Det jag dock märkte var att omgivningen reagerade starkt. Va, inte gilla sin morsa, är det något fel på dig eller? De allra närmaste – som Gumman och Döttrarna – förstod dock efterhand och instämde i mitt, och brödernas, ställningstagande.
     Nej, man behöver inte gilla sin morsa. Jag tar, som den enda av oss bröder, i alla fall emot telefonsamtal från Modern, som nu börjar närma sig 90 och tidvis börjar bli mycket virrig. I går ringde hon, på sin födelsedag, och ville ha numret till sin bror (som varit död i 35 år) och min älskade Mellanbrorsa (som varit död i snart 11 år). Jag grattade Modern i alla fall, motvilligt men ändock. Man är ju inte helt hjärtlös...
mamma, pappa, dåligt samvete