Ska Sverige dö?

 ALLT LJUS PÅ STOCKHOLM.
”Hela Sverige behöver inte leva” lyder en notisrubrik på DN:s ledarsida. Bakom tyckandet ligger Hanna Kjöller, en av den stora morgontidningens ledarskribenter som jag stört mig på länge – vare sig det gäller hennes inskränkta syn på arbetslösa och utbrända (”inbillade sjuka”) eller något annat tyckande som kommer från denna kvinna som med sitt förrädiskt mjuka tonfall och sin väna, låtsat blygsamma framtoning uttrycker saker som får mig att få knotter av ovälbehag.
     Denna gång gäller det alltså att vi inte ska subventionera människor som ”bor långt borta”. Med ”långt borta” menar hon väl förstås sådana som bor väldigt, väldigt långt från huvudstaden Stockholm. Själv tycker jag precis tvärtom, jag vill att hela Sverige ska leva. Jag vill att mindre samhällen ska få behålla sin service med närbutik, sjukvård, apotek, post, skola etc och därmed möjliggöra att folk kan bo kvar där de vill bo och där de har sina rötter. Detta system passar bra i grannländerna Danmark och Norge, så varför inte i Sverige? Nä, här ska vi tydligen tvingas bo i Storstockholm med omnejd. Förvisa Hanna Kjöller till verkligheten i spenaten!
DN, Hanna Kjöller, ledare, Hela Sverige ska leva