Sur på elektrikern

YRKESMAN(!) PÅ BESÖK.
Gumman hade ringt Elektrikern eftersom jordfelsbrytaren lagt av med jämna mellanrum i stugan. Jag stod i snickarbyxor på gården och kapade ved med motorsågen när han anlände. Så gick jag in för att kolla när han undersökte ledningarna. Han var en pratsam jävel, han förklarade och förklarade och berättade om ditten och datten gällande både tänkbara felkällor, hans arbetsliv och hans ordinarie vardagsliv. Men han vände sig bara mot mig, hade enbart ögonkontakt med mig. Gumman, som ju var den som hade ringt honom, ägnade han inte en sekund. Han var ibland oerhört teknisk, men jag bara nickade och hummade – som om jag förstod. Det var som ett spel män emellan.
     När Elektrikern gick (han skulle fixa en ny jordfelsbrytare och återkomma) var Gumman lite upprörd. Och hon facebookade genast och fick många som stöttade henne i hennes ilska över att helt plötsligt bli osynlig i männens närvaro. Även om ni kanske inte tror det så förstår jag hennes, hennes väninnors och hennes manliga jämställdhetskamraters upprördhet över Elektrikerns uppträdande – fast han var faktiskt riktigt trevlig och rolig:)