Hora och kuvad

 FRANSKA FÖREBILDEN. SNOPPFRI.
Känner du till föreningen Varken hora eller kuvad? Det gjorde inte jag heller förrän jag halkade in på deras hemsida när jag googlade efter aktivister som förbereder sig inför kvinnodagen den 8 mars, som ju är just i dag. Även om föreningens syfte verkar gott – motsätter sig alla former av diskriminering som kvinnoförtryck, homofobi, rasism, xenofobi (främlingsfientlighet alltså) och antisemitism (varför accentueras förresten förföljelser av just judar?) – så är själva namnet något som beskriver dagens kvinna som hora och kuvad. Det är faktiskt inget jag känner igen och jag tror Gumman håller med mig om detta, hon känner sig nog inte som en hora, kuvad kanske ibland – men vem gör inte det?
     Jag håller med om att vi har ett ojämlikt samhälle och att vi borde arbeta med att göra kvinnorna jämställda med männen inom alla positioner. Men jag tror överdrivna kvinnoföreningsnamn snarare provocerar män i stället för att få dem att hoppa på jämställdhetståget som borde ha plats för alla oavsett kön.
jämställdhet, 8 mars, homofobi, provocerande