Olyckor i köket

 FARLIG ARBETSPLATS.
Kvinnor står i köket medan deras män jobbar i garaget. Ja, det kan man säga är slutsatsen av en ny undersökning från Socialstyrelsen, som visar att de flesta som söker akutvård för skador i samband med arbete i köket är kvinnor. Samtidigt är männen överrepresenterade i statistiken över olyckor i garaget, källaren, trädgården och på vinden. Könsrollerna regerar fortfarande alltså i Sverige.
     Och det stämmer väl även i min familj. Oftast har det varit jag som skött disken hemma medan Gumman lagat mat. Visst hände det att jag skar mig ibland på en kniv, men sedan vi fick diskmaskin för åtta år sedan så finns jag inte längre med i den olycksstatistiken. Däremot har jag varit nära att både såga mig i benet när jag fällt träd och att ramla av den svajiga stegen när jag målat husfasaden. Där, kan man säga, har Gumman inte ens varit i närheten av att skadas – eftersom hon inte ägnar sig åt dessa traditionellt manliga uppdrag.
könsroller, manligt-kvinnligt, kök och utearbete, Socialstyrelsen