Tufft busspass

INGEN GLAD CHAUFFÖR.
Hade ett busspass i dag. Med sämsta tänkbara början. Skulle börja i morse med att hämta ut bussen i garaget, men bussen med det numret jag skulle ha fanns inte. Tillbaka till driftledningen, fick en ny buss – som faktiskt fanns på plats. Enda felet med den var att den stod med dörrarna öppna och de gick inte att stänga. Stress, stress, försenad redan från start. Hittade så småningom en tekniker i garaget som kunde åtgärda problemet. Gasen i botten till den hållplats jag skulle starta från. Lyckades faktiskt med bara ett par minuters försening.
     Hade delad tjänst, så jag var ledig fyra timmar mitt på dagen. Eftermiddagspasset började 15.44 och slutade 18.58. Sista turerna hade jag buss 70, som går från Universitetet, via Solna, till Frösundavik. En riktig skittur där man alltid blir sen på grund av bygg- och vägarbeten vid Karolinska institutet och Frösundaleden. I dag var det värre än någonsin, av någon anledning. Jag var över 30 minuter sen. Och det är inte så kul när det enda man tänker på i det läget är att avsluta dagen med att köra bussen till garaget och sedan dra hemåt. Nåväl, jag sket i den sista reglementsenliga rasten och kastade mig på sista turen, genade genom att strunta i några hållplatser och lyckades faktiskt vara tillbaka vid garaget fyra minuter innan passets avslutning. Bra jobbat, om jag får säga det själv.
     Att det sedan började regna när jag skulle cykla hem är förstås något som man kan räkna med en skitdag som denna.
skitdag, försenad, fuskade, Solna, Universitet, regn