På sunkpubar

 IN I DIMMAN, ELLER DISET.
Webbredaktören och jag var på en runda på sunkpubar i går kväll. Började vid 17-tiden på Södersyltan Gullmarspuben (eller Gullmarssons Krog som den heter mer officiellt) med Jäger och några stora stark. Från Gullmarsplan tog vi tuben till Slussen där vi bytte från gröna till röda linjen söderut. Hade fått tips av Hårdrockerskan om sunkpubar i Axelsberg och Örnsberg ­– med sina trista och deprimerande förortscentrum. Började på Bocken (eller El Bocado som är dess rätta namn), där vi förutom pilsner även intog var sin flottig pizza. Avslappnat och oprententiöst även här. Lite för avslappnat, märkte vi när vi hade flyttat ut till uteserveringen. En Flicka i 10-årsåldern, som stod utanför staketet med en kompis och sina cyklar, tjatade på sin öldrickande Pappa att han skulle gå hem. Pappan, i 40-årsåldern, bad dem dra därifrån och gick i stället och beställde en ny öl till sig och sina kompisar.
     – Du ska vara hemma senast halv nio, sade Flickan och cyklade i väg med kompisen.
     Kvart i nio var det dags för uppbrott för Webbredaktören och mig. Innan vi knallade vidare gick jag fram till Pappan och påminde honom om att klockan nu var över halv nio och att det var dags att gå hem. I stället för att bli utskälld eller åka på en snyting så såg han riktigt skamsen ut och lovade att han skulle gå hem snart.
     Efter en promenad till grannförorten Örnsberg, så hamnade vi på Pub Diset. Stället hette förut Paradiset, men det sägs att man bytte namn och kastade Para efter att en snubbe blivit skjuten i huvudet på muggen – så packade att han inte fattat vad som hänt och själv tog sig ut därifrån. Skotten tog viss inte så illa. Nåväl, det är ett ställe fullt av locals med överförfriskade, högljudda men vänliga herrar i flanellskjortor. Klassisk sylta-inredning med mörka möbler och tre Jack Vegas-maskiner. Mitt i alltihop dyker Hårdrockerskan upp och slog sig ned för att ta en selfie på henne och mig och maila till Gumman (de är kompisar). Hon blir lite tagen när hon hör att vi varit på Bocken:
     – Där har inte ens jag varit, den lär ju vara ännu värre än Diset. Respekt!
     Avslutningen blev några öl på uteserveringen för Webbredaktören och en 6:a Fernet Branca för mig. Jag behövde en huskur för min allt sämre mående mage. Undrar vad f-n det var i den feta pizzan på Bocken? Det kostar på att ligga på botten!
sunkpub, Diset, Bocken, berusade, flicka, hårdrock, skjuten i huvudet