Stor komikers födelsedag

 POPPE SOM SOLDAT BOM.
Jag var en sucker för stumfilmskomiker när jag var liten – och är väl det fortfarande egentligen. Min störste hjälte var Charlie Chaplin. Men jag älskade även andra komiker som verkade i samma anda, som Helan och Halvan och Bröderna Marx. I Sverige var det Nils Poppe som var den svenska varianten av de internationella komikerna – med sin mimik, otroligt viga kroppsspråk, musikalitet och slapstick-variationer. Han var en sann komiker som, precis som Chaplin, hade lika nära till skratt som till tragedi.
    Jag minns med glädje de sju så kallade Bom-filmerna på 1940- och 1950-talen som ju också uppnådde viss internationella framgångar. Jag såg dem alla i vår svartvita TV. Han gjorde också en imponerande roll som gycklaren i Bergman-filmen Det sjunde inseglet 1957.
    Varför babblar jag då om Nils Poppe just nu? Jo, för att han föddes just i dag den 31 maj, 1908. Han dog som 92-åring 2000.
Nils Poppe, Charlie Chaplin, Helan och Halvan, Bröderna Marx