Lyxtips för de rika

 LYXIGA JULKLAPPSTIPS.
Lyxmagasinet Connoisseur vänder sig till de 15 000 i Sverige med högst deklarerad inkomst. Jo, tjenare. Måste ha blivit lite fel på inkomstkollen, om man säger så, eftersom denna glassiga 164-sidiga tegelsten dimper ner i min brevlåda med jämna mellanrum.
     Redan chefredaktören Peder Lamms insmickrande inledare pekar på att denna blaska egentligen inte är riktad till mig:
     Ni läsare, som vi här på redaktionen naturligtvis kallar för connoisseurer, reser allra mest. I jobbet såklart, men också väldigt mycket privat. Nästan en fjärdedel av er reser varje månad utanför jobbet, alltså for pleasure. Vår statistik visare vidare att resandet för de flesta av er är ett så stort intresse att det klår både bilar, båtar och finanser.
     Jo, visst gillar jag resor. Vem gör inte det? Fast den längsta jobbresa jag gjort senaste 10 åren var till Sälen, annars rör det sig om resor till Västerås – som tar ungefär 1 timme med tåg från Stockholm. Bilar, båtar och finanser är jag helt ointresserad av.
     Peder Lamm skriver att i just detta nummer presenteras en resespecial. Och när jag bläddrar fram får jag tips om just exklusiva hotellval, förstås femstjärnigt och av högsta klass. Vad sägs om en juniorsvit på The Kulm i St Moritz för 10 500 kr/natt? Eller en vecka på One&Onlty Reethi Rah på Maldiverna för drygt 400 000 kronor? Då ingår förstås egen pool. Eller hotell Borgo Egnazia i italienska Fasano för 28 200 kr/natt, värt vartenda öre!?
     Det finns annat smågodis också. Jag funderar på en The Macallan Reflexion, whiskyflaska för 39 999 kronor. Om solljuset blir för starkt kan man ju köpa glasögonbågen Shade, med skalmtoppar gulddoppade i 24 karat guld för 7 100 kronor. Kanske slipsen La Maison des Carrés för 1 550 kr? Den silverglänsande Clermont Automobile Desk Object från Ralph Lauren Homes kan bli din för 18 995 kr. Armbandet Horsebit är inspirerat av hästens betsel, i silverpläterad rhodium och kostar 21 500 kr. För musikälskaren (det är ju jag!) tipsar tidningen om en Mark Levinson No585, förstärkaren som gör att julmusiken låter lite bättre än vanligt, till en kostnad av 127 900 kr (det är inte jag!). Magasinet presenterar också en genomgång av skrivredskap som ligger perfekt i handen och ger en känsla av lyx olikt något annat. Som exempelvis kulspetspennan Graf von Faber-Castell för knappa 50 000 kr, låter ju som ett sant fynd! Själv funderar jag att köpa en flaska bubbel till nyår, kanske Louis Roederer Cristal Orfèvre – världens dyraste champagne – för endast runt 100 000 kr för en flaska.
     Nä du, Peder Lamm, du och ditt magasin har verkligen träffat fel målgrupp när den dimper ned hos mig. Jag är faktiskt ingen konnessör, är ingen finsmakare och har ingen passion för lyxiga saker. Fast jag ska inte skriva och klaga. Det är intressant – och förfärande upprörande – att se vad den rika överklassen lever för liv. Och så är det alltid kul med inslag som får en att bli förbannad, det livar upp på något sätt.
lyx, finsmakare, juniorsvit, armband, champagne, kulspetspenna, Connoisseur