Blod och harr

 FISHING AT MIDNIGHT.
Han blev nog förvånad, den största harr jag någonsin landat, när jag med blodet rinnande från ovansidan vänstra tummen lyckades få bort de tre hullingarna på kroken ur hans mun. Jag lyckades utan att sarga fisken allt för mycket. När jag slängde tillbaka honom låg han kvar vid stranden och kippade efter andan ett tag, innan han drog i väg. Jag vill inte ha fler harrar. Fick fyra i förrgår och är trött på att fjälla de jäklarna. Det slutar alltid med att det finns fjäll överallt i köket, för man kan ju inte göra det utomhus med alla mygg och flugor som får blodsmak så fort man tar fram kniven.
     Min blodiga tumme fick jag när jag med min jäkla slöa fiskekniv, en vacker sak med slida av masurbjörk och stål från Finland, som dessvärre inte blivit slipad de senaste 30 åren. Jag skar mig när jag satte på en ny lekare.
     Fiska 23.00 och det fortfarande är ljust. Det är i alla fall en härlig känsla. Nu är jag inne i stugan igen för ett nytt glas rödvin.
blodet rinner, sarga, kippa, blodsmak, kniven, blodig tumme, vin