Hetta och kyla i hemstaden

 HOTELLET STÅR I LÅGOR.
Äldsta Brodern stod på gatan här ”med de andra ungarna och tittade på när brandmännen försökte släcka” 1956 när det gamla trähotellet Stora Hotellet stod i lågor, berättar han i ett sms när jag förklarat att jag tagit in på Cityhotellet i Lycksele, hemstaden där jag föddes på sjukstugan.
     Det var samma år, i januari, som nuvarande köldrekordet uppmättes, får jag också reda på. Minus 43,0 grader, då snackar vi om kyla. Det kommer jag inte ihåg, den högsta temperatur som jag minns är minus 36 grader, även det i Lycksele, då när jag var en lite äldre smågrabb. Några år senare, på mitten av 1960-talet, upplevde jag samma chockkyla i Tärnaby, där Modern och jag var och besökte det gamla sameparet Vinka i deras lilla stuga invid sjön Gäutan. Det var så kallt så att Moderns lilla Pappillion inte ville gå ut, men när den lilla lurviga fjärilshunden vid namn Pyret till slut tvingades ut i snön på gården stod den bara där och lyfte en tass i taget och skakade av köld. Något pissande eller bajsande var det inte tal om. Vete tusan förresten hur hon klarade dygnet där utan att så att säga gå på toaletten? För hon gjorde inte sina behov inne, rumsren var hon förstås. Hon kanske helt enkelt hade bra festblåsa.
     Nåväl, gamla Stora Hotellet heter i dag alltså Cityhotellet. Det drivs av Sven, som jag träffade på en bluesresa i USA, tänk Memphis-Jackson-Clarksdale-New Orleans-Chicago, för ett par år sedan med supergitarristen Clas Yngström som reseledare. Sven är ta mig tusan längre än vad jag är, en riktig långskånk. Han driver hotellet sedan några år tillbaka med sin käresta Liz Stenmark; månne hon har någon koppling till Tärnaby? Hotellets plats är förresten på Storgatan, snett emot där Fadern drev radioaffär. Har jag hört berättas. Modern kastade ut Fadern redan när jag var ett par år och lät mig aldrig träffa honom igen. Apropå isande kyla.
     Nä, nu ska jag snart ta och kravla mig ur hotellsängen, ta en dusch, käka frukost och sedan fortsätta min resa till fiskestugan drygt tre mil väster om Arjeplog. En vecka i min nya mansgrotta.
sjukstugan, brand, -43 grader, rumsren, Stenmark, Yngström, mansgrotta