Herr Nilsson och FNL

 REAKTIONÄRER FÖR FNL.
Kors i taket, den före detta ”världsreportern” Ulf Nilsson skriver i en krönika i sitt husorgan Expressen att han hade fel vad gäller Vietnamkriget. Jojo, sent – jävligt sent – ska syndaren vakna. Det är trots allt i år 40 (!) år sedan amerikanerna förlorade kriget 1975 och försvann med svansen mellan benen. Så här skriver blaskans mångårige utlandsreporter:
     Jag köpte i stor utsträckning den amerikanska bilden. Som var felaktig. Jag är övertygad om att Vietnamkriget var fel. Det tyckte jag inte då, men man blir klokare med åren. De som protesterade mot kriget – och de var många – hade rätt. Vi andra hade fel.
     Dessutom hyllar Herr Nilsson (mannen alltså, inte apan) de som just hade både insikt och mod att protestera mot amerikanernas terrorkrig mot det lilla landet i östra Asien, som så småningom i stort sett alla svenskar (förutom högerfolket förstås) och internationellt kända personer som filmstjärnan Jane Fonda och krigsanalytikern Daniel Ellsberg.
     De var modiga, vi andra var enfaldiga, skriver Ulf Nilsson.
     Så sant, så sant, säger jag som i flera år under kriget bar FNL-märket på min jeansjacka och var ute och demonstrerade mot imperialisterna på gator och torg.
FNL, USA, apan, enfaldiga, världsreporter, modiga