Rövcancer

 
 SJUKHUSET VÄNTAR.
I morgon klockan 08.00 ska jag till St Görans för att få en kamera instoppad i ändtarmen. Längtar inte direkt. 
     Men först ska jag upp 03.00 för att dricka fjärde litern av det metallsmakande och unkna laxermedlet. Då blir det spruta av på muggen igen. Hela sista veckan har jag inte fått äta exempelvis fullkorn, havregryn, nötter, lök, majs, paprika eller frukt och bär med skal och kärnor - allt svårsmält som kan fastna i tarmen och försvåra undersökningen. Och i dag har jag bara fått inta flytande. 
     Allt började med ett vanligt avföringsprov, där de tydligen upptäckte något skumt. Men det var tydligen inte prostatacancer, som är den vanligaste cancerformen. Utan i stället misstänkt rövcancer - som iofs kanske inte direkt är den medicinska termen. Men ni förstår antagligen vad jag menar. 
     Om jag är orolig? Inte ett dugg. Jag är inte en sådan som inte oroar mig för något i förskott. Jag har mer tankarna på Moldavien, dit jag och Ombudsmannen ska flyga på onsdag för att kolla Sveriges EM-kvalmatch. 
EM-kval - bajsprov - fotboll - prostatacancer - rövcancer