Klokare med åren

 FRAMTIDSMÄNNISKAN HAWKING.
Nu är det bevisat: vi blir klokare med åren! Känns bra för en gubbe som jag. Jag känner mig faktiskt både klokare, lugnare och mer självsäker ju äldre jag blir. Men det är klart, någon gång börjar förstås utförsåkningen. När det gäller kroppens fysik har den nedåtgående resan redan börjat.
     Jag läser i morgonens tidning att en brittisk undersökning just har kommit fram till detta att vi blir klokare med åren. De förklarar det med den ökade användningen av modern teknologi – som datorer och mobiltelefoner – och att vi jobbar längre på intellektuellt krävande arbeten. De hävdar också att resultaten i IQ-tester ökar från generation till generation. Hur ska det sluta? tänker jag då. Om några år har alla hjärnor som den store fysikern Stephen Hawking? Denne 73-åring är ju verkligen sinnebilden av framtidsmänniskan, med en usel kroppslig fysik (svårt märkt av nervsjukdomen ALS) och ändå med ett svindlande intellekt.
klok gubbe, nedåtgående resa, Stephen Hawking, framtidsmänniskan