Stumfilm inget för kvinnor

 HARD ROCK & WILD WEST.
Varför gillar inte tjejer stumfilm? Det är en berättigad fråga. Gumman gillar inte alls vare sig Charlie Chaplin, Helan och Halvan eller Buster Keaton. Det är märkligt. Jag gillar alla tre, och speciellt Helan och Halvan. Jag såg varenda svartvit film med den roliga duon på söndagsmatinéerna klockan 15 när jag var lite grabb – även de med ljud. Och jag tittar än i dag när det råkar dyka upp en gammal stumfilm på TV.
     Jag är övertygad om att det här är en könsfråga. Häromveckan lade jag upp en svartvit film med Helan och Halvan när de dansar till AC/DC-låten Shot Down in Flames, helt fantastisk, tre av mina idoler i ett! Och vad fick jag för respons? Jo, samtliga kvinnor som kommenterade gillar inte Helan och Halvan – och inte stumfilm överhuvudtaget. Då insåg jag, helt amatörvetenskapligt förstås, att stumfilm inte uppskattas av kvinnor.
     Varför? Jag har inget bra svar. Jag dryftade frågan med Webbredaktören och hans teori är att det är så oöverraskande humor, man vet vad som ska hända innan det händer alltså. Tydligen uppskattar kvinnor inte sådant. Kanske ligger det något i det, men Webbredaktören – som också älskar de komiska stumfilmskomikerna – tycker liksom jag att det är just det som är roligt: att man vet vad som är på gång och roas även av förväntningarna inför det som ska inträffa. Och skämten är faktiskt riktigt roliga, även om de ibland är kasta-tårta-i-ansiktet-skämt.
     Kolla förresten in den härliga videon på Youtube: 
https://www.youtube.com/watch?v=vHqSOLRQWsU
AC/DC, Spotify, Helan och Halvan, könsfråga, favoriter, kolla filmen!,