Kul på Tele2 Arena

 PREPP PÅ PUB.
Urdjurgårdaren Åkaren bjöd mig på fotboll häromdagen. Vi värmde upp på Ölstugan, en sunkpub för hammarbyiter. Den oerhört trevliga servitrisen Janette serverade oss. Vi satt ute i sommarvärmen. Några bord bort satt några överförfriskade grabbar och diskuterade högljutt.
     – Säkert hammarbyare, sade Åkaren.
     – Troligen djurgårdare, svarade jag.
     – Hit går inga djurgårdare, kontrade Åkaren, som tydligen glömde bort sin egen närvaro.
     Bara fem minuter senare slog sig två manliga blårandströjor och en tjej ned vid bordet bredvid vårt. Jag tittade på Åkaren och flinade.
     Matchen? Jo, vi hade fina platser (Åkaren har säsongsbiljett tillsammans med Näsan, vars biljett jag gick in på eftersom han är på utlandssemester just nu) och Tele2 Arena är en fantastisk fotbollsarena. Det var debut för mig och jag älskar stället! Inte alls som den kassa ”nationalarenan” Friends. Matchen gick också bra, sett ur min synvinkel; jag hejar på alla lag från Norrland – och speciellt Giffarna från Sundsvall. När det var ett par minuter kvar stod det 2–0 till Giffarna. Då gick vi till Ölstugan igen. Där googlade Åkaren fram slutresultatet, vilket visade sig vara 3–1. Två mål på övertid!
     – Jaja, sade Åkaren, den 21 augusti börjar hockeyn igen, första matchen är DIF mot Rouen i CHL.
     Och det är verkligen i hockeyn han har sitt hjärta, Åkaren som tidigare varit hockeytränare i pojklag i DIF. Och förstås har han säsongskort även i hockey.
DIF, Hammarby, sunkpub, GIF Sundsvall, hjärta, Tele2 Arena, Friends, hockey, fotboll