Komiker fyller 85

 HASSE – Å TAGE FÖRSTÅS.
Jag är uppvuxen med HasseåTage. Jag älskade deras så ofta återkommande ståuppare kring en viss herr Lindeman, jag har till och med en box med vinylskivor med nästan alla Lindeman-historier (inklusive de första som alltid avslutades med att Lindeman knäppt ihop västen i gylfen). Och så förstås alla revyer som duon HasseåTage gjorde: Gröna Hund, Gula Hund, Under dubbelgöken. Humor på toppnivå med samhällskritiska inslag. Underbart!
     Första gången jag upptäckte Hasse Alfredsson var i en sketch med Martin Ljung (också en av mina svenska humorfavoriter när jag var liten grabb, där kan man verkligen snacka om ståuppare – långt innan det blev ett begrepp). Det var sketchen Gubben i lådan, från en revy med Karl Gerhard 1960. Den visades om och om igen på TV:s enda kanal, i svartvitt förstås. Sedan rullade det lyckade och fantastiska samarbetet med Tage Danielsson i gång. And the rest is svensk komikhistoria.
     Hasse Alfredsson fyller 85 år i dag den 28 juni. Denne svenske komiske legend måste förstås hyllas – även om han privat visst är en sur skitstövel (vilket jag hört av kompisen Piraten som var stillbildsfotograf på en av hans filmer under 1980-talet; det är inte roligt med all information man råkar på…).
Hasse Alfredsson, Martin Ljung, Tage Danielsson, sur skitstövel, ståupp, svensk historia