The Magnificent Seven

 ORIGINALET FRÅN 1960.
7 vågade livet, som originalet hette på den tiden när amerikanska titlar översattes till svenska, var min och mina bröders favoritvästern. Storebror har sett den 14 gånger, Mellanbror sex gånger och jag tre. Pangpang på film kunde liksom inte bli bättre. Och vilka skådisar! Vad sägs om Steve McQueen, Yul Brynner, Robert Vaughn, James Coburn, Eli Wallach och Charles Bronson som några av de sju i det gäng som ska rädda en fattig mexikansk by från ett rövarband? Förlagan till filmen är den klassiska De sju samurajerna av Akira Kurosawa (vars filmer för övrigt var förlagor till Clint Eastwoods alla spagettivästerns).
     Nu har det gjorts en remake av filmen, som just haft premiär i Sverige. Titeln är, enligt dagens modell, inte försvenskad utan heter The Magnificent Seven (som den hette redan 1960 i det engelska namnet). Här har Yul Brynner bytts ut mot Denzel Washington. Chris Pratt och Ethan Hawke är andra moderna skådespelare. Tror inte jag ska se den. Blir nog bara besviken.
     Apropå besviken så tvingade jag Gumman för 20 år se 7 vågade livet när den plötsligt visades på svensk TV. Jaja, sade hon, trött som hon var på att jag ständigt återkom till denna – i mitt tycke – klassiker. Gissade om hon blev besviken.
     – Det här var väl inget att snacka om, sade hon och lämnade demonstrativt rummet bara tjugo minuter in i filmen.
     Lite hade hon faktiskt rätt, måste jag mycket tveksamt erkänna efter att själv ha sett hela filmen. Den håller faktiskt inte längre. Sorgligt men sant. Familjetradition eller inte.
7 vågade livet, filmklassiker, Steve McQueen, Yul Brynner, Denzel Washington, originalet