Amerikansk jul

 BLINKANDE JUL.
Har julpyntat i stugan på Väddö nu. Easy pice of cake. Bara att plugga in den elektriska blinkande plastgranen i fönstret i kuvösen (uterummet). Som en balans till den glittriga amerikanska stilen så satte jag vanlig vit utebelysning i en liten tall på gården. Klappat och klart. Om man säger så.
     Kom hit redan i går. Har handlat julbröd, julgodis, gravlaxsås, potatis, rödkål etc. Ska fylla på i morgon med bland annat ingredienserna till Janssons frestelse, som liksom är mitt bidrag till julbordet.
     Gumman och Döttrarna anländer fredag kväll, dagen före doppardagen. Vi fyra firar traditionellt en stillsam jul. Fast först blir det ett annan slags firande. Webbredaktören är på ingång. Han ringde just och talade om att han nu anlänt till sin och Sekreterarens stuga, de har den en dryg halvmil från vår. Det mesta är förberett, ölen är på kylning, vinet framställt, veden inburad, gästrummet bäddat. Här ska firas! 
blinkande plastgran, jul, Janssons, öl, vin, firas!
Lennart

När jag blev 11 år så slutade vi, min bror och mina föräldrar att fira jul. Pappa slutade köpa julgran. Det beror på orsaker som jag inte vill säga något om. Vissa jular har jag åkt till mamma och hennes nya sambo (han är underbar och skön, pappa dog tyvärr i min famn påsken 2002, känns jävligt trist, han blev inte ens 61) men i år blev det inget av det. Så kort jul nu. Åka snabbt från Göteborg till Frövi för bara en helg och sen hem igen? Nej, det tar vi igen vid något annat tillfälle. Jag har inte tagit något ledigt heller nu utan jobbar. Jag sparar mina semesterdagar för att åka till Tyskland. Landet jag älskar. Jag har ju släktingar i både USA och Canada. Men de firar inte så mycket heller eller har blinkande belysningar på husen. Så i vår blir det en resa till Tyskland och så funderar jag på att flyga över Atlanten igen. Har ju mina kusiner i Canada.

Svar: God fortsättning, Lennart! Du verkar inte heller ha haft så trevliga familjejular. Trist med din pappa. Tyskland är oxå ett land som jag försökt få Gumman att åka till. Ett vacker land med trevliga människor – tyskar på hemmaplan är något helt annat än när de är utomlands. Kanada lockar oxå mig. Jag har enbart varit i Niagara Falls två gånger, med två olika frugar – på kanadensiska sidan förstås.
Gubbliv