Julfest på Moderna

 RYTMISKE CHEFEN DANIEL.
Det band som jag lirar keyboard i spelade på årets julfest för Moderna Museets personal. Ett roligt inslag var när Modernas chef Daniel Birnbaum hoppade in på trummor och lirade på en av våra låtar, nämligen Box Tops hit The Letter. Klang och jubel bland hans förvånade medarbetare. Vi i bandet var förberedda, Daniel hade varit på genrepet dagen innan. Skönt att se att även finkulturens höjdare kan släppa loss.
     Vad då för band? undrar du kanske. Ja, det är inget märkvärdigt på något vis. För ett drygt år sedan blev jag kontaktad av trummisen Hemvårdaren – en kompis till Gumman som hört att jag spelade keyboard i ett band i början av 1970-talet – och tillfrågad om jag kunde vara med i deras studiecirkelband. Tja, varför inte, tänkte jag. Och på den vägen är det. Moderna då? Jo, basisten, Skellefteåsonen Elektrikern, jobbar där och erbjöd våra tjänster.
     Kul var det att lira och se när finkulturfolket släppte loss till våra lite folkligare toner. Det var lite Hannah Aldridge, Drew Holcomb, Van Morrisson, Santana och Chris Rea. Kul var det också med en spelning – min första sedan 1974 då jag lirade orgel i Lödöse-bandet Satyricon.
Moderna Museet, rock, americana, julfest, Daniel Birnbaum