Utkastad till hotell

 HOTELLCELL.
Ja, utkastad kanske inte är rätta ordet. Men nästan. Gumman hade syjunta hemma i går kväll, eller trädgårdscirkel som hon kallar det. Så då fick jag inte vara hemma. Att komma hemrumlande när Damerna sitter där och kacklar i vardagsrummet var liksom inget alternativ för mig. Så det fick bli hotell.
     Dumsnål som jag är ibland så tog jag ett billigt rum downtown, mitt på Drottninggatan. Namnet Bentleys Hotel tydde ändå på en viss klass, liksom bilderna på nätet. Entrén var pampig, med inglasad gård. Men mitt rum, högst upp under takåsarna är det minsta jag sett. Hela rummet domineras av en säng utan sänglampa. I övrigt ett pyttelitet skrivbord, en vägghängd TV som det är omöjligt att titta på – vare sig från sängen eller skrivbordsstolen – utan att få allvarliga nackproblem. Det finns faktiskt toalett och dusch. Men ingen garderob. Och ja, that´s it.
     Skit samma tänkte jag när jag checkade in strax efter 15 på fredagen. Jag ska ju ändå bara sova här, jag ska ju ut på stan och göra en barrunda. Tog en Old Ox på rummet och drog i väg till Dubliners för ett par Guinness och en 4:a Fernet Branca. Därefter till någon annan sylta för ett par öl till. Avslutade utelivet med att smälla i mig en kebab på KungsKebab. Sedan var jag trött, var tillbaka på hotellet redan strax efter nio. Jag drog sängen mot andra väggen (en väldigt kort sträcka), så att jag i hyfsat läge kunde se Skavlan, tog fram den medhavda vinaren och tillbringade resten av kvällen med att kolla på TV. Så mycket för en kväll på stan…
     Härlig sovmorgon? Jo, pyttsan. Vaknade redan 05.00. Hungrig som satan. Men frukosten startar visst inte förrän vid åttatiden. Får väl sova hemma i stället. Är solo på lördag. Gumman åker till landet nu på morgonen. Jag kunde inte följa med, jag ska festa med pokergänget i kväll. Då blir det nog inte så tidigt sänggående.
     Nä, nu är det dags för dusch och rakning.
kväll på stan, TV, rödvin, kebab, nackproblem, Skavland