Fjolliga Zlatan

 PERFUME FOR A LADY.
Förr i tiden, när Gubben var ung, så var det lite fjolligt med män som doftade parfym. Jo man så då, fjollig alltså. Är kanske inte helt PK i dag förstås, kanske inte.
     Men när jag ser de softade reklambilderna på Zlatans alla sorters parfymer, som verkar kosta från dryga 500-lappen och uppåt, så ser jag bara en fjolla framför mig. Det spelar liksom ingen roll hur macho han försöker se ut, med sina tatueringar, sin hårknut och bistra uppsyn. Det är liksom fjolligt ändå, i mina ögon.
     Mum for men var vad som gällde när jag var ung. Man rollade helt enkelt på det under armarna för att undvika svettdoft. De mer avancerade skvätte på Aramis rakvatten efter avslutad rakning. Men det var liksom aldrig tal om parfym.
     Det är över 30 år sedan jag senast använde antipersirantmedel eller rakvatten. Jag kan smeta på mig lite mjukkräm efter hyvelrakningen, oparfymerad förstås. Förstå mig rätt, jag gillar alls inte svettlukt och delar absolut inte machowannabe-männen som hävdar att en karl ska lukta svett. Jag tycker att det räcker att man doftar rent, ren kropp och rena kläder. Det behövs absolut inga fjolliga parfymer för att man ska vara en riktig karl, tvärtom!
Zlatan Ibrahimovic, fjolla, parfym, macho, riktig karl