Bilar på Stadshotellet

 ROSA-VITT-GRÖNT GODIS.
Var på jobbresa i Ljungby häromdagen. Snacka om att ligga vid sidan av allfartsvägarna – i alla fall om man utgår från Stockholms central. Tåget söderut stannade i Alvesta, som är en riktig håla. Jag hade en dryg halvtimme på mig och letade och letade efter ett ställe att ta en pilsner på. Hittade till slut ett hotell som heter Rådmannen där jag hann dra i mig en flasköl innan jag hoppade på bussen och en timmes resa till den gamla industriorten Ljungby. Där kan man snacka om en lantlig resa, faktiskt ganska avkopplande där bondgårdarna avlöstes av små byar.
     Framme i Ljungby checkade jag in på Hotel Terazza (f d Stadshotellet) och fick ett hyfsat men jävligt varmt rum. Ut på byn för att leta pilsner- och matställen. Fanns faktiskt några att välja på. Återvände ändå redan runt 20.00 till rummet; måste vara fräsch inför mötet dagen efter som startade redan 09.00. Somnade svettig med kabel-TV:n på låg volym.
     När jag skulle checka ut frågade Receptionisten om jag hade tagit något i minibaren på rummet. Jag fick tänka efter. Nej, tror inte det. Det enda jag druckit var en medhavd bruk Mariestads Old Ox. Men, vänta lite. Ärligt, men ändå lite skamsen, svarade jag:
     – En påse bilar.
     Jovisst har man tappat stinget lite, när det enda man får i sig från minibaren är en godispåse från Ahlgrens.
AHLGRENS BILAR, LJUNGBY, MARIESTAD, SKAMSEN, MINIBAR