Onaturliga övervinster

 MONEY FOR NOTHING.
Klart övervinsterna som de privata bolagen tar ut i skola och vård ska stoppas! Regeringens och V:s förslag på detta nu i veckan bemöttes som väntat av ett ramaskri från landets tyckare i de borgerliga tidningarna, lobbygrupper på högerkanten, företagarna själva, Alliansen och SD.
   Den massiva propagandan kan vara svår att värja sig mot. Men man ska inte acceptera att de privata vårdföretagens intrång inom det offentliga är ett normaltillstånd, snarare hoppas man att detta tokliberala initiativ är en snabbt övergående parentes inom det svenska samhället. Hade reglerna som regeringen och V nu föreslår redan gällt skulle de övervinster på 4,7 miljarder som plockades ut bara under 2016 räcka till att anställa exempelvis 8 000 gymnasielärare.
   Jag skulle i dag skämmas för att kalla mig liberal, centerpartist, moderat, kristdemokrat eller sverigedemokrat. De vill ju att Sverige ska vara det enda landet i världen där aktiebolag kan bedriva offentlig finansierad skolverksamhet med fri vinstutdelning. Jag, däremot, vill inte medverka till att göra några aktieägare rikare utan jag vill att mina skattepengar ska användas till att göra vårt samhälle bättre inom områden som skola, vård och äldreomsorg.
   Och nu vill jag f-n inte ha repliker med argument hämtade från tokliberala propagandatankesmedjor. Tro mig, jag har sakliga argument mot dessa hjärnspöken. Håll det enkelt: Vill du finansiera aktieägare eller vill du finansiera vård och omsorg?
PRIVATA VÅRDFÖRETAG, MINA SKATTEPENGAR, BORGERLIG PROPAGANDA