Life in man cave

 PLATS FÖR MÄN.
– Vad gulligt, du har fått en mansgrotta, sade Gumman när hon i går kväll tittade in i den verkstad på lantstället som jag sanerat och nu satt och försökte lösa upp trassliga flugkast inför den planerade fiskeresan.
     Efter tio minuter kom Yngsta dottern in i verkstaden och sade ungefär samma sak:
     – Nää, vad fint, det ser så mysigt ut, du har fått en egen man cave.
     Jag hämtade en öl till och fortsatte pysslandet i min mansgrotta, man cave, eller vad de nu vill kalla det. Verkstan tycker jag räcker bra. Vet inte riktigt varför kvinnor tycker det är så gulligt när vi män drar oss tillbaka och pysslar med vårt. Och är det verkligen så som amerikanen Jeff Willser skriver i sin bok The man cave book:
     Kvinnor bestämmer 99 procent i hemmet, därför behövs en mansgrotta.
     Han Jeff menar att männen behöver en ”grotta” i hemmet där han kan få beställa själv. Kanske i källaren. I mansgrottan kan mannen inreda med bar, TV, öl och sportgrejer. Där kan han vara själv, där bossar inte frun. Ungefär så går Jeffs resonemang.
     Jag måste erkänna att det är skönt att ensam dra sig tillbaka någonstans, jag trivs med det. Även om det bara är i en anspråkslös verkstad som saknar både bar, TV, biljard eller sportgrejer som tydligen riktiga man caves ska ha – men som har både verktyg, en transistorradio och tillgång till pilsner.
man cave, mansgrotta, mannen bestämmer, gulligt, dra sig tillbaka, pilsner, fiske, verkstad