Döda musiker 2016

 KENTS RUNA LJUS I MÖRKRET.
2016 var ett mörkt år för musiken. Många storheter somnade in. De största namnen var förstås David Bowie, Prince och Leonard Cohen. Men avled gjorde också countryikonen Merle Haggard, Beatles-producenten George Martin, Glenn Frey (Eagles), keyboardisten Keith Emerson (Emerson, Lake & Palmer), munspelaren Toots Thielemans, countrystjärnan Guy Clark, Alan Vega (ena halvan i duon Suicide), Scotty Moore (Elvis gitarrist som fick Keith Richards att börja lira elgura), pianisten Leon Russel, soulsångaren Otis Clay och så våra egna Freddie Wadling, Josefin Nilsson och Olle Ljungström.
     Enda ljuset i musikmörkret är väl att Kent ska lägga av. De gör visst sista konserten i kväll.
döda, 2016, Kent, David Bowie, Prince, Leonard Cohen, Olle Ljungström
Lennart

Jag har flera CD av Leonard Cohen. Skulle gärna vilja prata riktig engelska som honom, från halsen så att säga. Vilken härlig röst han hade och så skönt han sjöng. Fasen, alla blir gamla... Bowie också. Har både LP och CD av honom. Har kusiner i Canada och andra släktingar i USA, Minnesota och Colorado. När jag kommer dit och pratar engelska får jag alltid höra att jag har den skandinaviska accenten. Mina kusiner däremot pratar "engelska från halsen". Men jag bryr mig inte. Jag är ofta i Tyskland, när jag pratar min tyska där får jag alltid frågan om jag kommer från Österrike. Den sjunger visst? Har aldrig läst tyska. Fast jag lyssnar och försöker lära mig hela tiden när jag är där. Jag bara pratar på mitt sätt. Jag läste franska på högstadiet, på 80-talet. När jag pratar det, inte så ofta. så hör jag inget om någon accent. Jag är 49 nu så det går nog inte att ändra på mig.

Svar: Hej unge man! Tyskar kan ha bra ordförråd, men uttalet? Synd om länderna som dubbar allt till egna språket, de tappar definitivt både uttal och melodi.
Gubbliv