Att stryka skjortor

 IRONING SHIRTS.
– Har du slutat stryka dina skjortor? undrade Gumman när hon för en gångs skulle stod vid strykbrädan och strök en blus.
     Fick tänka efter lite innan jag svarade. Jo, det har jag faktiskt. Tidigare strök jag alltid mina skjortor. Då behövde jag se proper ut, speciellt vid kundmöten. För dryga 25 år sedan strök jag alltid en vit skjorta inför en förhandling med arbetsgivaren, då när jag var klubbordförande. Jag tog också på mig slips.
    – Jaså, det är förhandling i dag, fick jag då alltid höra från någon av mina Arbetskamrater.
     Men i dag är det inte så många kundmöten, och fackliga plikter var det längesedan jag ägnade mig åt. Nej, jag skiter i välstrukna skjortor och klär mig helt enkelt även till vardags i det jag trivs i. Hel och ren förstås – men inte överdrivet proper. Känns skönt att på äldre dagar återgå till den klädsel man hade när man var ung, avslappnad och bekymmerslös.
avslappnad, bekymmerslös, förhandling, skjorta, slips, trivs