Harry Potter och bruten fot

GLAD PÅSK!
Det blev lugnt i går, för att vara påskafton. Gumman, jag, Yngsta dottern och hennes Barndomskompis käkade påskmiddag vid 17-tiden och därefter tittade vi på Harry Potter-film på TV6. Sedan satte jag mig vid datorn medan de andra tittade på filmen ”Alexander” med endimensionella skådisen Angelina Jolie.
     Annat var det påskafton för två år sedan. Varmt, soligt, mycket festande hos Webbredaktörens Storasyster och hennes man Byggledaren i deras stuga i stugområdet tre kilometer från vårt. Det slutade med att Gumman, bara tio meter från vår stuga, på väg hem cyklade omkull i den nattsvarta natten. Dagen efter, när vi nyktrat till, hade hon så ont i ena foten att hon inte kunde stödja på den. Hon tog sig ned till bilen som en krabba och så åkte vi hem till Stockholm och akuten på S:t Görans sjukhus. Röntgen visade att Gumman hade brutit två ben i ena foten och blev långtidssjukskriven. Så kan det går när man käkat för många ägg. Påsken är en farlig tid, fråga bara Jesus.
påsk, Angelina Jolie, bruten fot, ägg, sjukskriven

Påskägg i skogen

ÅTRÅVÄRD HARPRESENT.
Yngsta dottern är snart 23 men vill fortfarande leta påskägg. Och fira påsk på landet förstås. Traditioner är viktigt för henne. Liksom för Äldsta dottern, som för första gången inte är med; hon firar inne i staden med Pariskompisen som är hemma över helgen.
     Och visst har Påskharen varit framme i år igen. Lösgodis för närmare 100 kronor inhandlades i går på Coop i Norrtälje. Det har nu fördelats i två påskägg, ett till Yngsta dottern och ett till hennes Barndomskompis som också är med Gumman och mig på landet. Gumman har gömt äggen runt bodarna och uppe på skogsbacken. Snart är det dags att leta och leka… Same procedure as last year, same procedure as every year.
     – Påskafton är härlig, det är enda dagen på året som man får äta hur mycket godis som helst direkt efter frukost, säger Yngsta dottern med munnen full av sura godisar som hon just grävt fram ur det nyhittade ägget.
tradition, påskharen

Bilsnåla stockholmare

NÖDROP VID VÄGKANTEN.
Gumman och jag var inbjudna till en rockfest i går kväll på Lida, en friluftsgård en dryg mil med chartrad buss rätt in i skogen från söderförorten Tumba. Fullt ös med livemusik och riktigt härliga människor. Tyvärr var Gumman kraftigt förkyld och när hennes ork tröt trots påfyllning av både vin och öl var vi tvungna att försöka ta oss hem redan vid halv elva-tiden. Hur? Vi försökte lifta med några hemvändande bilister, men ingen stannade och tog upp oss – trots att ett par av bilarna körde med hela baksätet ledigt. Fick ringa taxi i stället och stå ute och vänta i kylan. 500 spänn lyckades vi förhandla oss fram till för resan till hemmet i innerstaden.
     Gumman och jag var överens. Det här hade aldrig hänt om vi varit på festlokal på landsbygden, då hade vi garanterat fått skjuts av någon vänlig bilist. De är bilsnåla, stockholmarna.
landsbygden, taxi, fest, Tumba

Fascismen tågar in

LAS BRIGADAS INTERNATIONALES.
Dagens datum är ett sorgens datum för spanska demokrater. Den 28 mars 1939 tågade general Franco in i Madrid – stöttad av Mussolinis fascistiska Italien och Hitlers nazistiska Tyskland. Det var starten på en osannolikt lång europeisk högerdiktatur som varade ända fram till diktatorns död 1975. Det var många militärdiktaturer på den tiden och det är egentligen otroligt att det bara är en generation bort. Portugal var en diktatur fram till 1974. Samma år stoppades också militärjuntan i Grekland.
     1970-talet var verkligen frihetens decennium och det var en glädjens tid att få vara med när diktaturerna försvann en och en, likt ett plockepinn. Många demokrater från hela världen engagerade sig i kampen mot diktaturerna, speciellt påtagligt var det just i Spanien dit 32.000 personer från 53 länder åkte på 1930-talet för att ansluta sig i republikens militära styrkor under inbördeskriget mot fascisterna. I dessa internationella brigader deltog 530 svenskar.