Ohedersmord

 FADIME. MÖRDAD AV IDIOTER.
Vad är det för fel på de här kurderna? Ja, innan jag går vidare i mitt resonemang kan jag direkt tala om att jag är en gammal kurdvän. Jag tycker det är för j-ligt att de inte tillerkänns en egen stat och behandlas som skit av Turkiet. Men i förrgår mördades ytterligare en oskyldig kurdflicka av en släkting. Denna gång av en 16-årig lillebror (den mördade flickan var 19 år). Vad är detta för kultur? Vad i h-vete är det som får en ung grabb att knivhugga en av sina närmaste och käraste människor till döds? Han är förstås kraftigt påverkad av de äldre medlemmarna i familjen.
     Hela den här delen av kulturen är sjuk! Och kom inte och snacka om heder. Det här har ingenting med heder att göra. Det här är bara grym, ofattbar ondska. Hedersmord är ett idiotiskt uttryck, det här handlar om oheder. Jag känner förtvivlan över detta, jag tänker på Fadime som mördades i Uppsala 2002, jag lider, jag gråter. Och blir dessutom förbannad över den draghjälp som landets rasister får: ”Se bara vad utlänningarna gör!” För helsike, ni kurder som lever i Sverige: se till att ni och era landsmän behandlar era flickor anständigt – som det anstår medlemmar av ett demokratiskt samhälle.
hedersmord, Fadime, kurd