Krogsnusk

OBJUDEN MIDDAGSGÄST.
Krypande kackerlackor på bardisken. Det är nog det snuskigaste jag råkat ut för på en krog. I alla fall vad jag känner till. Det är ju inte så att jag varit ute i köken och inspekterat. De här kackerlackorna fanns på en av de äldsta barerna i New Orleans. Bartendern hade just ställt två glas Bourbon och två höga glas med blaskig amerikansk öl på bardisken, när jag märkte fem-sex krypande kackerlackor och uppmärksammade den äldre mannen bakom disken på dessa odjur. Han grymtade något ohörbart till svar och svepte med den grova högerhanden över disken så att kackerlackorna föll till golvet. Gumman och jag valde att sätta oss vid ett litet bord mitt på golvet, fritt från kackerlackor så vitt vi kunde se. Den där bourbon gick ned smärtfritt kan jag säga.
     Såg i morgontidningarna häromdagen att restaurangsnusket har ökat i Stockholm i sommar. Tre krogar och kaféer har fått stänga med omedelbar verkan efter att man upptäckt skadedjur i lokalerna. Totalt har 25 krogar fått en eller flera anmärkningar av stadens livsmedelsinspektörer. Det rör sig om råttor, kylvaror som förvaras för varmt och rent allmänt slarvig hygien. Gumman, som i unga år var servitris, kan många historier om äckliga kök. Jag tänker så här när jag går ut på lokal: ser det bra ut på tallriken är det säkert helt OK i köket. Jo, det är lite av strutsbeteende, men herregud, man kan ju inte gå omkring och oroa sig för allt.
bourbon, new orleans, bartender, kackerlackor, stockholm