Skåne och Oslofestival

 TEN YEARS AFTER. LOCKBETE I OSLO.
Den 26 februari 1658 slöts fredfördraget mellan Sverige och Danmark-Norge, det gjordes i danska Roskilde. Skåneland och Bohuslän blev svenskt då. Vet fan om det var så lyckat. Har egentligen aldrig varit så förtjust i skåningar. Fördomsfullt förvisso, men jag har mött en och annan rasistisk, provinsiell skåning genom åren och det har väl påverkat mig.
     Roskilde förresten, tänk att jag aldrig kommit i väg till festivalen där. Jag har ju haft över 40 år på mig, det är så länge de ordnat denna gigantiska musikfest. Däremot åkte jag tillsammans med Finnen i hans gamla Volvo till musikfestival i Holmenkollen i Oslo i början av 1970-talet, som då var den största musikfest som ordnats i Norden. Affischnamnen var Procul Harum och Ten Years After, två av mina favoritband. När man väl satt där framför scenen meddelade arrangörerna att inget av de båda banden skulle komma. I stället hade de plockat in svenska Rockfolket med dragspelande ”Burken” i spetsen. Snacka om att bli grundlurad! Men vädret var fint och de norska flickorna dejliga.
Procul Harum, Ten Years After, Rockfolket, Oslo, rasism, musikfest