Mobbing mot svenskhet

JULARBO, BLÅGUL ZIGENARE.
En organiserad hatmobb fick Icakuriren att stänga av möjligheten till nätkommentarer till författaren Katarina Mazettis artikel om svenskhet som publicerades i senaste numret. Självklart var mobben organiserad; jag tror inte att dessa mörkermänniskor prenumererar på Icakuriren direkt. Vad var det då som var för farliga åsikter som Mazetti förde fram? Ja, hon beskriver de viktiga ”svenskheterna” som Sverigedemokraterna gärna lyfter fram som tecken på vårt lands folksjäl. Som exempelvis Lucia (som var ett katolskt helgon från Syrakusa som vi firar genom att sjunga en neapolitansk fiskarvisa) och den ”svenska” folkmusikdansen schottis som kommer från Skottland. Det Mazetti också kunde tagit upp är en detalj som jag tycker är kul, den ”svenske” riksdragspelaren Calle Jularbo som ju egentligen är rom – alltså zigenare som var det allmänna språkbruket när jag var ung. 
     Det som förstås fick topplocket att ryka på de hatande mörkermänniskorna var när Mazetti, apropå att vissa Sverigedemokrater vill att vi ska införa en ny Sverigedräkt, föreslår att partiledaren Jimmy Åkesson inte borde ha gula knäbyxor utan i stället bomberjacka, kängor och tatueringar – den klassiska Sverigedräkten för det folkslag som bildade basen i hans parti. Efter över 600 nätkommentarer stängde Icakuriren möjligheten till nya kommentarer. Dessutom har tydligen Mazetti utsatts för grova hatmejl, trakasserats på telefon och i hemmet utsatts för bankningar på dörrar och fönster.
     Detta antidemokratiska beteende är förstås helt oacceptabelt. För mig, som bara är en generation från andra världskriget, för mobbarnas hat tankarna till de metoder som nazisterna använde i början för att tysta oliktänkande. Och jag stör mig j-ligt mycket på att de här fega hatarna agerar anonymt i skuggorna på internet.
sverigedemokratern, hat, Calle Jularbo, Jimmy Åkesson