Snurra min jord

 MÅNGSIDIG GUBBE.
Det var redan 1958 som skivan ”Snurra min jord” släpptes med Jan Malmsjö. Det var som sjutton, trodde att den kom i början av 1960-talet. Hursomhelst var låten ett av de tydligaste soundtracken till min barndom. Jag gillade verkligen Lars Forsells översättning av den franska originallåten och Malmsjös lite teatrala framförande. Det är inte för inte som jag också gillar den teatrale sångaren Thorsten Flinck.
     Jan Malmsjö har hela tiden funnits där i bakgrunden i mitt liv och jag har egentligen alltid gillat honom, vare sig han sjungit låtar som ”En sång en gång för längesedan” eller ”Under alla broar” eller spelat TV-teater som i Hedebyborna eller film som Fanny och Alexander. I dag fyller Jan "still going strong" Malmsjö, född i Lund, 81 år och det bara måste uppmärksammas.
Jan Malmsjö, Thorsten Flinck, Lars Forsell, Fanny och Alexander