Så mycket sämre

 SINGELNOSTALGI FRÅN 1960-TALET.
Tittade, liksom miljontals andra svenskar, på TV4:s ”Så mycket bättre” i går kväll. Tyckte inte det var så mycket bättre faktiskt. Förstod heller inte allt hallå kring Ulf Dagebys version av Du är den ende; den lät bara som ett dåligt plagiat av Lill Lindfors original från 1966. Jag har faktiskt kvar den singeln, och jag älskar den än i dag. Faktum var att min skola hade ett skolutbyte med en tysk klass i slutet av 1960-talet och jag spelade singeln för ett par av de tyska grabbarna. De blev helförtjusta och ville också ha singeln – trots att de förstås inte förstod ett jota eftersom de inte kunde svenska. Så bra var den!
     Klart bäst i går kväll tycker jag Agnes var, med En sån karl – innerligt, kärleksfullt och faktiskt bättre än originalet. Rapparen Ken Ring får också plus för sin svängiga version av Rus. Resten vara bara så mycket sämre.
Lill Lindfors, Så mycket bättre, TV4, Agnes, Ken Ring