Äta Gott minne blott

 

 FAVORITSYLTA.
Kulturskymning vid Fridhemsplan. En av mina favoritsyltor, restaurang Äta Gott på S:t Göransgatan, har klappat igen. Det har den i och för sig gjort tidigare, efter ägarbyten och indragna alkoholtillstånd. Men nu är det verkligen för gott, skylten är nere och nu ligger här en pizzeria – som öppnat och väntar på alkoholtillstånd som ska ”komma snart” som det står på den hemsnickrade skylten som hänger över en av öltappkranarna vid disken.
     Äta Gott var också ett häng för äldre alkoholister i området. Där har jag suttit en och annan gång och lyssnat på gamla stockholmare som snackat om hur det var förr i tiden i stan. Vid mitt första besök, 1981, skulle jag ha lunchpaus i busskörandet när jag såg Janne Halldoff-skådisen Christer ”Bonzo” Jonsson dundra in och dra i sig två snabba stora stark. ”Bonzo” ramlade förresten i fyllan och villan nedför en trappa och slog ihjäl sig 1989 endast 45 år ung. För övriga i dag levande pilsnersugna finns det i och för sig många syltor runt just Fridhemsplan att välja på.
     Var maten då så god som namnet antyder? Nja, det är väl en sanning med modifikation. Om man går in på restaurangkartan.se så är de flesta omdömena tveksamma vad gäller kvaliteten: ”’Biffsteken med lök var inte rolig” och ”Svajigaste stället i kvarteret”,
     Men det var en skön stämning på Äta Gott, så vila i frid.
alkisar, sylta, Fridhemsplan, alkoholtillstånd, Janne Halldoff, svajigt ställe