Rockiga söndagar

 SYDSTATSROCK? AKKURAT!
Gumman tillsammans med Åkaren och Sekreteraren hängde med och såg livemusik i söndags: The Statesboro Revue – ett band som spelar sydstatsrock och americana. Det är ett hårt turnerande band som de senaste sex åren haft över 1 500 spelningar – bara i USA. I Europa har de varit några gånger också. Och att de är ”Road Warriors” märktes; de var helt enkelt jäkla bra och svängiga på scen. Att de sedan inte har tillräckligt starka egenskrivna låtar är en annan sak.
    Konsert på söndag? Jo, det är vad som gäller på Akkurat, krogen vid Slussen i Stockholm med de många öl- och whiskysorterna vid Slussen. Här kan man gå med i en whiskyprovning, som exempelvis Islay: för dig som tycker om rökigare, torvigare whisky. Här kan man på hemsidan också följa senaste ölnyheterna, som exempelvis:
Efter den fantastiska succén med Fatboy, så fortsätter samarbetet med Oppigårds och Gänställer. Denna gång är det Björns gamla Oppigårds Slåtteröl som bryggts av Andreas Gänställer i Tyskland.
     Jag har inget emot vare sig whisky eller öl, men någon finsmakarnörd är jag inte och lär aldrig bli. Jag nöjer mig med Brooklyn Lager, en råbiff och så söndagsmusiken. Inget inträde, insläpp klockan 18 och slut vid 22-tiden. Det passar mig. Här har jag tidigare exempelvis sett Deadman, Eilen Jewel och Royal Sothern Brotherhood, check them up!
    Efter sex öl (Åkaren är en jäkel på att tillkalla servitrisens uppmärksamhet) kände jag mig lika mör som den råbiff jag käkat. Gumman tyckte det var lika bra att ta en taxi och skippa tunnelbanan. Och det hade hon nog rätt i. En konsertkväll är ett bra sätt att hylla vilodagen, tycker jag.
whisky, öl, sydstatsrock, råbiff, heliga söndagen